Kuluttajille Black Friday -alennussesongin merkitys on kasvanut merkittävästi ja asia on huomattu Prismassa. Tämän takia Prisma nostaa alennusten piirissä olevien tuoteryhmien määrää tänä vuonna kymmenen prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Näin ollen Black Friday -sesonki on Prisman historian laajin ja erityisesti viidestä tuotteesta odotetaan hittejä kuluttajien keskuudessa.
Suomalaisten huoli omasta rahatilanteesta ja ostovoiman lasku näkyvät muun muassa siinä, että Prisman syksyllä teettämän kyselyn mukaan vajaa viidennes vastaajista uskoi oman taloudellisen tilanteen heikkenevän lähitulevaisuudessa. Tämän lisäksi yli puolet vastaajista kertoi kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota joululahjaostosten hintaan ja yli kolmannes joutuu jopa tinkimään lahjaostoksista. Kyselyyn vastasi 4563 Prisman asiakasomistajaa, joista nuorimmat olivat alle 24-vuotiaita ja vanhimmat 75-vuotiaita.
Kyselyn mukaan tyypillisimmin joululahjoihin käytetään rahaa tänä vuonna 100–300 euroa ja keskimäärin käytettävä rahamäärä on 314 euroa.
Black Fridaysta tai Cyber Mondaysta joululahjoja hankkii 30 prosenttia vastaajista, mikä kertoo Prisman kodin ja viihteen myyntipäällikkö Matti Viitasen mukaan Black Friday -ajanjakson merkityksestä kuluttajalle.
”Nyt kun monella raha on selvästi aiempaa tiukemmassa, Black Fridayn kaltaisten alesesonkien merkitys korostuu. Se tarkoittaa, että meidän kaupan alan toimijoiden on aiempaa paremmin vielä kyettävä palvelemaan asiakkaitamme sellaisilla tarjouksilla, jotka aidosti ovat heistä kiinnostavia ja tuovat mahdollisuuden säästöihin tiukkoina aikoina”, Viitanen toteaa.
Prismassa historiallisen laajat alennukset – näistä viidestä tuotteesta ennustetaan hittejä
”Meille oli selvää, että suomalaisten tilanteeseen tulee reagoida. Alennukset tulevat koskemaan sekä päivittäis- että käyttötavarakaupan tuotteita. Haluamme tarjota suomalaisille erikoistarjousten lisäksi myös tiettyjä arjen perustuotteita edullisempaan hintaan. Prismassa on tänä vuonna aiempaa selvempää enemmän tuotekategorioita alennusten piirissä aina viihde-elektroniikasta kodintekstiileihin ja päivittäistavarakaupan tuotteisiin.”, Viitanen kertoo.
Viime vuonna Prismassa nousivat Black Friday -sesongin aikana hittituotteiksi muun muassa Finlux 55” tv, MI robotti-imuri, Black Horse -bokserit sekä Hackman-aterinsetti. Päivittäistavarakaupan osalta kahvit, virvoitusjuomat, makeiset, jäätelöt, hedelmät ja hammastahnat olivat viimeksi suosituimpia Black Friday -kampanjatuotteita.
Viitanen uskoo, että tänä vuonna kuluttajat suuntaavat katseensa seuraaviin tuotteisiin:
- Reima lasten talvihousut
- LEGO 60374 LEGO® Palokunnan johtoauto
- JBL Vastamelukuulokkeet Tune 770NC
- Garmin Älykello Venu 2
- Fiskars Paistokasari 26 cm