KotiUutisetKuluttajahintojen nousu näkyy suomalaisten käyttäytymisessä – näin moni on vähentänyt kuluttamista

Kuluttajahintojen nousu näkyy suomalaisten käyttäytymisessä – näin moni on vähentänyt kuluttamista

Tutkimus- ja konsultointiyritys nSightin tekemän tutkimuksen mukaan 73 % suomalaisista on vähentänyt kuluttamista ja pyrkii säästämään arjessa kuluttajahintojen noususta johtuen. Kotitaloudet pyrkivät säästämään etenkin ruoasta, energiankulutuksesta ja liikkumisesta. Ainostaan 10 % vastaajista ei edes suunnittele kulutuksen vähentämistä.

Tutkimuksen mukaan arjen säästöjen etsiminen on yleisempää naisten (78 %) kuin miesten (69 %) keskuudessa. Myös lapsiperheet korostuvat säästämiseen ryhtyneiden joukossa. Suurin osa kyselyyn vastanneista (73 %) kokee olevansa selvästi säästeliäämpiä kuin mitä he olivat vuosi sitten.

Suomalaiskuluttajat hakevat säästöjä erityisesti ruokailusta

Tutkimus kertoo ruokailun olevan keskeinen säästökohde. 75 % pyrkii säästämään elintarvikkeissa ja muissa päivittäistavaroissa ja 67 % muussa ruokailussa, kuten lounas- ja illallisravintoloissa ja kahviloissa käymistä vähentämällä. Elintarvikkeissa ja muissa päivittäistavaroissa keskeisimmät säästökeinot ovat edullisempiin tuotteisiin vaihtaminen ja tarjoustuotteiden suosiminen, mutta myös ruokahävikin estäminen nousee esiin tärkeänä keinona.

”Hintojen noususta puhutaan paljon ja media tulvii erilaisia säästövinkkejä, joten ei ihme, että säästäminen nousee voimakkaasti esiin myös tutkimuksessamme. Suomalaiset suhtautuvat aiheeseen varsin pragmaattisesti – säästöjä haetaan sieltä missä se on helpointa, eli päivittäisistä kulutusvalinnoista.”, kertoo nSightin toimitusjohtaja Anna Sirkiä.

Energian hinnannousu huolestuttaa kaikkia

Energian hinnannousu huolettaa lähes kaikkia (96 % vastaajista). Asuminen nousi tutkimuksessa myös kolmanneksi yleisimmäksi säästökohteeksi, keinovalikossa ylivoimaisesti tärkeimpänä energiankulutus.

”Vinkit energiankulutuksen vähentämiseksi ovat menneet suomalaisten keskuudessa melko hyvin läpi, jo nyt konkreettisia tekoja sen eteen on tehnyt 41 % suomalaisista. Tämä tulos on hyvin linjassa Energiateollisuuden julkaisemissa tilastoissa näkyvän kotitalouksien sähkönkäytön vähentymisen kanssa.”, lisää Anna Sirkiä nSightiltä.

Missä asioissa olet säästänyt tai vähentänyt kulutustasi? 
Elintarvikkeissa ja muissa päivittäistavaroissa75 %
Muussa ruokailussa, esim. ravintoloissa ja kahviloissa käymistä vähentämällä67 %
Asumisessa, esim. sähkönkulutuksen tai muiden asumiskustannusten kautta63 %
Liikkumisessa, esim. autoiluun liittyen50 %
Palveluissa, esim. Kampaaja/parturi käynneissä44 %
Lomamatkailussa43 %
Kulttuurin ja viihteen saralla37 %
Alkoholin käytössä36 %
Harrastuksissa26 %
Muissa asioissa2 %

Vastaajina henkilöt, jotka kertoivat pyrkineensä säästämään tai vähentämään kulutustaan, n=811. Koko tutkimukseen vastasi 1100 kuluttajaa

Tutkimusyritys nSight Oy:n tekemään suomalaista kuluttamista selvittäneeseen tutkimukseen vastasi 1100 18-74 vuotiasta suomalaista 7.-10.lokakuuta. Otos on suomalaista väestöä iän, sukupuolen ja asuinseudun mukaan edustava.

Lähde: nSight Oy

TSEKKAA MYÖS NÄMÄ

SUOSITUIMMAT